Jutta
Jutta Health 14 jan 2019

Deze trucs helpen zelfs notoire uitslapers bij het opstaan

Succes komt niet zomaar aanwaaien en die loonsverhoging krijg je niet omdat je altijd vriendelijk naar de baas lacht. Werken zul je! Om het leed te verzachten schotelt Manners je wekelijks een tip voor die je carrière vooruit kan helpen. Dat doen we op maandag, zo kom je meteen op stoom voor een productieve werkweek.

Zeker in de winter is het een uitdaging om ‘s ochtends uit je bed te komen, maar met deze tips staat zelfs een notoire overslaper voortaan uitgeslapen op.

1. Beter slapen = beter opstaan

Goed kunnen opstaan begint met goed slapen. Zorg dus dat je slaapkamer netjes is en investeer in een degelijk bed. Als je kamer lekker ruikt en er geen stapels was meer op je liggen te wachten, hoef je er alleen nog voor te zorgen dat je je laptop of telefoon minstens een uur voordat je gaat slapen afsluit. Het blauwe licht van de schermen ontregelt je biologische klok en zorgt ervoor dat je minder snel in slaap valt en dus niet genoeg geslapen hebt als de wekker om zeven uur afgaat.

2. Stop met snoozen

Over die wekker gesproken: stop met snoozen. Zelfs als je die paar minuten extra hebt ingecalculeerd en je je dus niet eens moet haasten, kun je het beter niet doen. Want hoe langer je snoozet, hoe minder uitrust je je zult voelen. Sta meteen op wanneer je wakker bent en je zult de dag met een frisser hoofd tegemoet treden.

Lukt dat niet zo best? Verplaats je wekker, zodat je je bed uit moet komen om hem uit te zetten. En blijf dan ook uit je bed.

3. Creëer een slaapritueel

Niet alleen je slaapkamer moet klaar zijn om in te slapen, ook jij moet de dag volledig hebben afgesloten. Dat betekent dat je niet te veel moet schommelen met de tijden waarop je naar bed gaat, en hetzelfde geldt voor hoe laat je opstaat. Ook als je nog niet moe bent, is het verstandig om rond een vast tijdstip in bed te liggen. (Eerder gaan slapen mag wel, als je echt heel moe bent.) Moet je je gewoontes veranderen? Overdrijf dan de eerste dagen. Wil je eigenlijk om 23u in je bed liggen, begin dan met om 21u al te gaan slapen.

4. Laat je gordijnen open

‘s Nachts moet je het artificiële licht buiten laten, maar ‘s ochtends moet je het natuurlijke licht juist naar binnen laten komen. Het is moeilijk om in je bed te blijven als de zon recht in je gezicht schijnt. Zonlicht geeft je ook nog eens een vitamine D-boost, wat essentieel is om je dag goed te beginnen.

5. Visualiseer je dag

Als je elke dag iets te doen hebt waar je naar uitkijkt, is opstaan een stuk makkelijker. En nee, je hebt waarschijnlijk niet elke dag evenveel zin om te gaan werken, maar als je wéét hoe je werkdag er gaat uitzien heb je ook iets concreet om naar uit te kijken. Visualiseer je daarom vlak voor je in slaap valt hoe je dag gaat verlopen. Succes en … slaapwel.

10 dingen die succesvolle mensen anders aanpakken

Reageer op artikel:
Deze trucs helpen zelfs notoire uitslapers bij het opstaan
Sluiten