Jan
Jan Cars 29 jun 2019

Veel gruwelijker dan deze unieke Ferrari P80/C gaat het niet worden

Terwijl Elon Musk er met zijn Tesla’s alles aan doet om zo groen mogelijk te rijden, gooit Ferrari het over een totaal andere boeg. Bij de Italianen gaat het niet om zuinigheid. Hier gaat het om snelheid en vormgeving.

De nieuwste Italiaanse supercar is de P80/C. Geen goedkope wagen, maar wie maakt zich daar eigenlijk druk over als je met meer dan 700 pk onder je kont over het asfalt kan scheuren?

Laten we eerlijk zijn, een Ferrari koop je niet omdat je zoveel om de natuur geeft of omdat je graag je ecologische voetafdruk wilt verkleinen. Wie een Ferrari koopt geeft meer om status dan om het milieu. Gelukkig maar. Dankzij Ferrari weten we nog altijd hoe belangrijk fossiele brandstoffen zijn als het gaat om snelheid en een ongekende beleving. Dat gezegd zijnde kunnen we in ieder geval een ding met zekerheid zeggen: de Ferrari P80/C is zonder twijfel een van de meest extreme wagens die de Italiaanse autofabrikant ooit heeft geproduceerd.

De Ferrari P80 / C: uniek in alle opzichten

De anonieme koper heeft een lange geschiedenis die bol staat van de liefde voor het Italiaanse merk. Met dat gegeven in het achterhoofd is het ook niet vreemd dat je Ferrari zo gek kunt krijgen om een one time only model te produceren. Zo’n custom Ferrari heeft ook een ander voordeel: geen racevoorschriften of andere beperkingen. De fabrikant kon zich dus lekker uitleven.

Veel gruwelijker dan deze unieke Ferrari P80/C gaat het niet worden

Ondanks het ontbreken van veel technische gegevens, kunnen we stellen dat de wagen ongelofelijk snel en krachtig is. Voor Ferrari-coureur Alessandro Pier Guidi is het dan ook een uitstekende gelegenheid om de wagen uitgebreid te testen. Dat deed hij dan ook tijdens de ontwikkelingsfase op het privé Fiorano-circuit in Maranello.

Identiek aan de Ferrari 488 GT3

Het interieur van de Ferrari P80/C is bijna identiek aan dat van de 488 GT3. Zo heeft dit model dezelfde rolkooi, kuipstoeltjes en racestuur. De beroemde GT3 levert de basis van de wagen waardoor de gehele aandrijflijn en het chassis identiek is. Waar de GT beperkt is tot 592 pk, geldt dat niet voor de P80/C. Gezien het feit dat de 488 Pista al zo’n 710 pk produceert, lijkt het redelijk om aan te nemen dat de P80/C minimaal een zelfde hoeveelheid pk’s tot zijn beschikking heeft, als het al niet meer is.

De carrosserie is volledig op maat gemaakt door Ferrari’s designteam. De inspiratie voor deze monsterklus kwam uit twee oudere modellen die de klant al eerder in zijn bezit had: de 330 P3/P4 en de Dino 206 S.

Als je naar de Ferrari P80/C kijkt, kan je niet onder de vergelijking met de 488 uit. Toch zijn er wezenlijk belangrijke verschillen. De wielkasten lijken met een centimeter of twee overdreven groot. Daarnaast lijkt de achterkant van de auto lijkt omhoog te schieten waar de standaard 488 naar beneden afloopt.

Ook de luchtinlaten aan de zijkant zijn niet hetzelfde en het achterraam is op zijn minst bijzonder te noemen. Het lijkt of het de bedoeling was dat zo goed mogelijk te verbergen door de plaatsing van een aerodynamische minivleugel. Die is zo ontworpen dat hij de lucht terug kan leiden naar een gigantische hoofdvleugel.

Een Ferrari om mee te showen

Hoewel deze auto zich er zeker voor leent om de omgeving te verkennen, was dat niet het belangrijkste doel van de eigenaar. De auto moest ook bruikbaar zijn op tentoonstellingen. Die insteek zorgde ervoor dat de Ferrari een ‘dual soul’ functie kreeg. In gewone bewoordingen: je kunt de achtervleugel eraf trekken en de 18-inch racewielen vervangen door spannend ogende 21-inch velgen. Op die manier is zelfs deze Ferrari P80/C uitstekend te combineren met een knap driedelig pak.

Wil je meer weten over Ferrari? Wij namen een duik in het archief van niemand minder dan Enzo Ferrari.

Bron: New Atlas

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Veel gruwelijker dan deze unieke Ferrari P80/C gaat het niet worden
Sluiten