6 variaties op de plank om nog meer uit je work-out te halen

De meeste mensen weten ondertussen wel dat planken goed voor je is. Voor deze eenvoudige oefening heb je niet veel meer nodig dan puur doorzettingsvermogen en daar krijg je een sterkere core voor in ruil. Om je training toch nog uitdagend te houden kun je af en toe variëren met de plank. 

Met een minuutje planken versterk je je buik-, rug-, schouder-, arm- en heupspieren – dat zijn heel wat vliegen in een klap. De naam ‘plank’ komt echt van het idee van een houten plank: een harde, solide structuur die geen bewegende delen heeft en een zware last kan dragen.

De standaardplank is een oefening waarbij een persoon voor een langere tijd dezelfde positie aanhoudt, met een gestrekte rug en steunend op handen en voeten. Het lichaam zweeft boven de grond in deze positie zonder dat je beweegt of gaat hangen.

Planken is een van de simpelste, maar ook een van de meest doeltreffende oefeningen die je kunt doen om je spieren te trainen. Het neemt heel weinig ruimte in beslag en vereist vrijwel geen extra attributen, tenzij een matje voor gevoelige handen en voeten. Daarnaast richt de oefening zich niet alleen op de buikspieren, maar ook op al de andere spieren die stabiliteit van het lichaam ten goede komen. Met planken verbeter je de schouderstabiliteit wat handig is voor voor het zware liften, terwijl het ook je uithoudingsvermogen vergroot.

Varieer in het trainen

Dit is de basis. Maar een plank van dertig seconden of meer kan een beetje saai worden. Hoewel er al veel voordelen hangen aan een standaardplank, kan het toevoegen van een dynamisch onderdeel jouw lichaam nog meer uitdagen en je helpen je kracht en stabiliteit op nieuwe manieren te verbeteren. Zodra je een plank 60 seconden kunt vasthouden, is het tijd om nieuwe horizonten te verkennen.

Commando

Op en neer, op en neer, op en neer … en je rug blijft mooi gestrekt.

Plank met een Hip Extension

Rood hoofd is inbegrepen.

Plank op een Balance Board

Kan ook op zo’n grote ronde skippybal, maar let wel op dat je niet op je gezicht gaat.

Plank met Forearm Circles

Alsof je een in pannetje soep aan het roeren bent.

Side Plank met Hip Abduction

Bonuspunten wanneer je T-shirt met het matje matcht.

Crawling Trench Plank

Moeilijker dan het eruitziet.

Zo, je kunt er weer even tegenaan!

Geen tijd om te sporten? Koop een springtouw.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


Reageer op artikel:
6 variaties op de plank om nog meer uit je work-out te halen
Sluiten