Deze vier mythes over hardlopen zijn gewoon niet waar

Je wilt fit zijn, een beetje zichtbare buikspieren hebben en niet totaal kapot zijn wanneer je weer eens te laat van huis bent vertrokken en een sprintje moet trekken om de trein te halen. Je hebt alleen niet zoveel zin om een blessure te krijgen als je gaat joggen. No worries, deze mythes over hardlopen moet je niet zomaar geloven. 

1. Je moet niet lopen als je krachttraining doet

Sommige mensen geloven dat cardio en krachttraining niet samengaan, vanwege hun verschillende einddoelen. Maar je kunt ze prima combineren en daar is een sterk argument voor: met hoe meer bewegingspatronen je lichaam vertrouwd is, hoe beter.

Tijdens het hardlopen zal je lichaam op een veel efficiëntere manier bloed en zuurstof verplaatsen, terwijl de botten en spieren vanzelf worden versterkt.

mythes over hardlopen

2. Hardlopen is de kortste weg naar een blessure

Dit is een van de meest hardnekkige mythes over hardlopen, maar ze is niet waar. Tenminste, als je een goede warming-up doet. Maak je gewrichten en spieren klaar voor een inspanning, in combinatie met een paar oefeningen die geleidelijk de hartslag verhogen.

Het allerbelangrijkste? Zorg voor goed schoeisel. Echt, investeer hierin. Ga desnoods naar een podoloog (Latijn voor voetoloog) die jouw loopstijl analyseert en je het juiste paar kan aanmeten.

3. Van hardlopen word je niet sterk

Jawel, absoluut wel. Door te lopen verbrand je niet alleen calorieën, maar je benen worden er ook effectief sterker van. Waarom? Omdat ze bij elke stap zowat vier keer je lichaamsgewicht moeten incasseren.

Zeker intensieve sprints helpen om je spiervezels te behouden, die op hun beurt weer goed zijn voor een groter groeipotentieel en je kracht geven.

4. Je moet eten voor je gaat lopen

De deugden van een pre-run koolhydrateninname worden al jaren geprezen, maar eigenlijk zijn de voordelen verwaarloosbaar voor degenen die minder dan negentig minuten hardlopen. Veel hardlopers zweren bij eten voor een run, anderen krijgen dan weer last van krampen, steken of een opgeblazen gevoel tijdens het lopen. Hoor je bij die laatste groep, eet dan niet voor je gaat lopen, of: eet eens wat gezonders.

Als laatste willen wij van Manners je graag adviseren om gewoon te beginnen. Geen tijd? Ga dan eens tien minuten touwtjespringen.

Deze afstand moet je hardlopen om gezond te blijven

Bron: Men’s Health

Reageer op artikel:
Deze vier mythes over hardlopen zijn gewoon niet waar
Sluiten