Life

De vierdaagse werkweek: zo krijg je meer gedaan in minder tijd

Nee, dit is geen excuus om altijd een lang weekend te hebben

Succes komt niet zomaar aanwaaien en die loonsverhoging krijg je niet omdat je altijd vriendelijk naar de baas lacht. Werken zul je! Om het leed te verzachten schotelt Manners je wekelijks een tip voor die je carrière vooruit kan helpen. Dat doen we op maandag, zo kom je meteen op stoom voor een productieve werkweek. 

Over die werkweek gesproken: ben jij dat vijfdaagse ritme ook helemaal zat? Je bent niet de enige. Een bedrijf in Nieuw-Zeeland introduceerde een vierdaagse werkweek om te zien hoe hun medewerkers zouden presteren. De resultaten waren zo indrukwekkend dat ze besloten hun bedrijfscultuur volledig aan te passen.

De aandachtspunten bij een vierdaagse werkweek

Voor je in al je enthousiasme naar je werkgever rent om die voorgestelde loonsverhoging te vervangen door een 32-urige werkweek, kun je je beter goed voorbereiden. Een vierdaagse werkweek lijkt leuk, maar je moet het wel efficiënt aanpakken.

1. Een goed begin is het halve werk

De kans dat je van de ene op de andere dag in staat bent je takenpakket effectief over vier dagen te verspreiden is miniem. Probeer in eerste instantie je werkdag met twee uur in te korten, dus zes uur in plaats van acht uur te werken. Het idee hierachter is dat een goede planning de efficiëntie bevordert. Lukt dat zonder verlies aan productiviteit, dan is de overstap naar een vierdaagse werkweek veel eenvoudiger.

2. Hanteer realistische verwachtingen

Een vierdaagse werkweek maakt een strakke planning noodzakelijk. Zorg ervoor dat je collega’s (en je baas, for that matter) op de hoogte zijn van je agenda, zo weten ze tenminste wanneer ze bij jou terecht kunnen en zullen ze niet gefrustreerd zijn omdat jij wéér afwezig bent.

Zorg daarnaast voor regelmaat door een vaste vrije dag in te plannen. Hoe prettig het idee ook is om de vierdaagse werkweek in te zetten als excuus om áltijd een lang weekend te hebben – en naar wens de maandag of de vrijdag vrij te nemen – is dat niet noodzakelijk een goed idee.

3. Stel prioriteiten

Doe de belangrijkste dingen als eerste. Op maandag zit je vol frisse energie, gebruik die om de meest tijdrovende taken uit te voeren. Hierdoor kun je je overige werkzaamheden beter inplannen en behoud je het overzicht. Wees daarnaast streng voor jezelf en realiseer specifieke doelen die op je to do-lijst staan. Want: het is natuurlijk de bedoeling dat je evenveel werk verzet op minder tijd, niet dat je minder hard gaat werken.

4. Timemanagement

Timemanagement is essentieel. Heb je er, net als zovelen, een hekel aan je taken voor een bepaald tijdstip af te ronden, draai het dan om. Door specifieke taken toe te wijzen aan bepaalde dagen, dwing je jezelf om efficiënt om te gaan met de beschikbare tijd. Doe de administratie bijvoorbeeld op maandag en gebruik woensdag voor bedrijfsontwikkeling. Op die manier voel je je niet opgejaagd en kun je voldoende aandacht besteden aan de belangrijkste taken.

Bron: Fast Company

05-11-2018 - Jutta