Jutta
Jutta Life 4 mrt 2019

Zes mails die je nooit naar je baas moet sturen

Succes komt niet zomaar aanwaaien en die loonsverhoging krijg je niet omdat je altijd vriendelijk naar de baas lacht. Werken zul je! Om het leed te verzachten schotelt Manners je wekelijks een tip voor die je carrière vooruit kan helpen. Dat doen we op maandag, zo kom je meteen op stoom voor een productieve werkweek. 

Je komt nooit helemaal uit onder e-mails, maar je kunt er wel efficiënter mee omgaan. Stuur deze zes soorten mails nooit naar je baas om te vermijden dat je de verkeerde indruk wekt op het werk.

1. Een mailtje tijdens je vrije tijd

E-mail je baas nooit wanneer je eigenlijk vrij bent, zelfs niet als dat een even-snel-antwoorden-mailtje is. Zo lijk je zijn of haar vraag misschien te beantwoorden, maar bovenal schept dat ene mailtje een verwachting bij je baas. Want ofwel moet je vervolgens opnieuw antwoorden en zit jij tijdens je vrije tijd toch te werken, ofwel beantwoord je dat tweede mailtje niet en wek je de indruk dat je half werk levert.

Dus: wanneer je met je vrienden op café zit of op vakantie bent, blijft je mailbox gesloten. Dat heet een goede work/life-balans bewaren en je baas zal je daarvoor respecteren. Pas wanneer je opnieuw aan het werk bent mag je weer e-mailen.

E-mail openen buiten werktijd? Levensgevaarlijk!

2. Een ‘grappige’ mail naar het hele bedrijf

Natuurlijk kun je weleens een meme van 9GAG doormailen naar een paar collega’s, iedereen heeft immers nood aan pauze. Alleen is het niet heel verstandig om je baas mee op te nemen in die mailing. Zo lijk je misschien sympathiek, maar je baas zal vooral zien dat jij niet met je werk bezig bent én hij heeft echt geen boodschap aan al die ‘reply all’-mailtjes die erop volgen.

3. Een hele lange e-mail

Je baas heeft het druk, dus verspil zijn (en je eigen) kostbare tijd niet met ellenlange mails vol details. Het is sowieso beter om je e-mails kort te houden – een zin of drie zou moeten volstaan – en meteen to the point te komen. Heb je meer woorden nodig, dan kun je beter een meeting inplannen.

4. Een mailtje tijdens een vergadering

Tijdens een vergadering of brainstormsessie kunnen er zomaar eens briljante ideeën komen aanwaaien. Good for you, maar noteer ze even en wacht tot na de meeting om je baas op de hoogte te brengen.

Of je baas nu zelf aan het woord is of je tijdens de minder relevante uitleg van een collega snel een mailtje typt, jij komt sowieso ongeïnteresseerd en arrogant over. Want de boodschap die je geeft terwijl je zit te typen is: ‘Mijn idee is belangrijker dan deze discussie’, en dat is niet bepaald professioneel.

De CEO’s van Google, Yahoo en Facebook leren je beter vergaderen

5. De onmiddellijke reply

Het is niet omdat je baas mailt dat je als een hond moet gaan opzitten en braaf een antwoord sturen. Als het niet dringend is – en e-mails zijn eigenlijk geen dringend communicatiemiddel, daarvoor heb je een telefoon – wacht je beter minstens een paar minuten om een antwoord te overdenken.

6. De klachtenmail

Als je écht ergens niet tevreden over bent mag je dat uiteraard aan je baas laten weten, maar voorkom wel dat je overkomt als een zeurpiet. Formuleer je klacht daarom zorgvuldig en suggereer meteen een drietal oplossingen, zo toon je aan dat je hebt nagedacht over het probleem.

Nooit meer in cc: efficiënter mailen met collega’s en klanten

Bron: Men’s Health

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


Reageer op artikel:
Zes mails die je nooit naar je baas moet sturen
Sluiten