Leroy
Leroy Health 18 feb 2019

De waarheid over voedingssupplementen

Tegenwoordig zijn voedingssupplementen voor veel mensen niet meer weg te denken uit hun gezond eetpatroon. Een vitaminepil om die cheat meal van gisteren te compenseren; moet toch werken? Wees daar maar niet zo zeker van.

Voedingssupplementen zijn te koop in verschillende soorten en maten. Van synthetische poeders met vitamine C, tot felrode tabletten vitamine D met aardbeiensmaak. De ene pot is nog groter dan de andere en het aantal merken dat supplementen aanbiedt is gigantisch. Veel mannen zullen ze gebruiken om zich net dat beetje beter te voelen in de ochtend, anderen omdat het daadwerkelijk nodig is voor hun gezondheid.

Toch weten veel gebruikers niet exact hoe ze de supplementen het best kunnen toevoegen aan hun (gezonde) eetpatroon. Maakt het uit op welke tijdstip je een supplement inneemt? Hoeveel mag je er maximaal per dag innemen? Kortom: er heerst nog een serieuze onduidelijkheid rond supplementen. Daarom zetten wij de belangrijkste fabels en feiten voor jou op een rijtje.

Voedingssupplementen kunnen gezonde voeding vervangen (fabel)

Was het maar zo gemakkelijk. Een vitaminepil bevat alleen vitaminen, mineralen en enkele vulstoffen. Als je de week dus gezond wil doorkomen is het essentieel dat je gezonde voeding eet. Denk maar aan een groenten of fruit: vol met vitamines maar tegelijkertijd ook nog eens een bron van vezels en die heeft je lichaam ook nodig.

Een duurder supplement werkt beter dan een pot van de witte producten (fabel)

Maak dat een ander wijs. In de winkel zie je vaak verschillende merken van vitaminetabletten, die veel verschillen in prijs. Of je nu het huismerk vitamine C-tablet neemt of de biologische variant van zes euro duurder: het is allemaal hetzelfde. Het enige verschil kan zijn dat tabletten van hogere kwaliteit beter door het lichaam worden opgenomen.

Je kunt nooit teveel vitamines binnenkrijgen (fabel)

Het klinkt misschien raar, maar te veel vitamines of mineralen consumeren kan zelfs gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Zo kan een teveel aan vitamine C je nieren overbelasten. Bij het nemen van te veel vitamine B3 kan je last krijgen van bloedvatverwijding. Het is dus geen goed idee om ineens een halve pot in te nemen.

Het tijdstip waarop je voedingssupplementen inneemt maakt verschil (feit)

Helemaal juist. Het beste is om de supplementen bij een gezonde maaltijd in te nemen. Je lichaam is op dat moment al bezig met het opslaan van voedingsstoffen, dus de stoffen uit supplementen gaan daar direct in mee. Om vitamine C als voorbeeld te nemen: als je dit inneemt tijdens de maaltijd, zal je lichaam het ijzer uit de voeding nóg beter opnemen. Win-win!

Vitamine C innemen helpt tegen een beginnend griepje (fabel)

Jammer, maar nee. Wanneer je die irritante griep voelt opkomen en je al lichtelijk verkouden bent, ben je al te laat om vitamines in te nemen. Supplementen helpen wel bij het herstel na een griep of verkoudheid. Het kan dus zeker geen kwaad, maar ziekte proberen te bestrijden met een supplement heeft totaal geen zin.

Gezonde(re) vervangers van ongezonde dikmakers

Bron: Men’s Health

Reageer op artikel:
De waarheid over voedingssupplementen
Sluiten