Noah
Noah Cars 11 sep 2019

Volkswagen gaat oude Kevers, Porsches en Microbussen elektrisch maken

Een klassieker met de voordelen van elektrisch rijden, het klinkt als een droom. Wie een Volkswagen Kever heeft, kan dat nu echter voor elkaar krijgen door zijn bolide te laten elektrificeren bij het bedrijf Classics. Zij werken samen met Volkswagen om klassiekers uit te rusten met een moderne aandrijving.

De elektrische aandrijving en het accusysteem zijn gebaseerd op de nieuwe e-up. Een bijna-productiestudie van de e-beetle zal zijn première vieren op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. Voor de retrofitting worden alleen bijpassende nieuwe onderdelen uit de serieproductie van Volkswagen Group Components gebruikt.

Volkswagen helpt je Kever elektrisch maken

“De geëlektrificeerde Kever combineert de fascinatie van onze klassieke auto’s met de mobiliteit van morgen. Onder de motorkap zitten innovatieve e-componenten van de componenten van de Volkswagen Groep, waarmee we bestaande historische voertuigen met emotie elektrisch opladen,” legt Thomas Schmall, voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen Group Components, uit.

“Tegelijkertijd bieden we Kever-bezitters een professionele conversie-oplossing met in serie geproduceerde onderdelen van topkwaliteit.”

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

VW e-up als technische basis

De technische basis voor de ombouw wordt gevormd door de beproefde productieonderdelen van de nieuwe e-up van Volkswagen. Ze worden geproduceerd in de productielocaties van Volkswagen Group Components. De elektromotor en de 1-versnellingsbak komen uit Kassel, terwijl de onderdelen van het accusysteem door Braunschweig worden geleverd.

De componenten van Kassel en Braunschweig vormen in de e-Käfer een alliantie van aandrijftechniek, waarbij de elektromotor 60 kW / 82 pk in het piekvermogen bereikt. Het accusysteem wordt in de vloer van de auto geïnstalleerd en bestaat uit maximaal 14 modules met een capaciteit van 2,6 kWh per stuk.

Samen leveren de modules van de lithium-ionbatterij een energie-inhoud tot 36,8 kWh. Het hogere vermogen en het hogere gewicht als gevolg van de elektrificatieomvang vereisen aanpassing en versterking van het chassis en de remmen.

Foto’s: Volkswagen

Ondanks het nieuwe totale gewicht van 1280 kilo accelereert de elektrisch aangedreven kever in iets minder dan vier seconden naar 50 km/u en in ruim acht seconden naar 80 km/u. De actieradius van de e-Beetle, die tot 150 km/u kan bereiken, bedraagt meer dan 200 km – een voldoende afstand voor een ontspannen uitstapje met de geëlektrificeerde klassieke auto.

En mocht de e-beetle onderweg zonder stroom komen te zitten, dan maken de geïnstalleerde componenten uit de grote serie het mogelijk om CCS snel op te laden. In ongeveer een uur tijd kan er meer dan 150 kilometer rijbereik worden opgeslagen in de e-Beetle.

Volgende stappen

In principe kan dit concept ook worden gebruikt als basis voor de latere elektrificatie van andere historische voertuigen. Schmall: “Samen werken we al aan de voorbereiding van het platform voor de Bulli. De 356 Porsche is ook als e-versie denkbaar.” Ook wordt nagedacht over het gebruik van het modulaire elektrische aandrijfsysteem (MEB). Dit zal vooral nieuwe perspectieven openen in termen van prestaties en bereik.

Lees ook:

ANP

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Volkswagen gaat oude Kevers, Porsches en Microbussen elektrisch maken
Sluiten