Wat is water weight en wat kan je er aan doen?

Iedereen kan last hebben van water weight, maar voor mensen die aan het droogtrainen zijn kan het éxtra demotiverend werken. Gelukkig is het niet het einde van de wereld en kun je die paar kilo’s eenvoudig weer kwijtraken.

Wat is water weight?

Water weight, beter bekend als waterretentie, is simpelweg het gevolg van de natuurlijke eigenschap van je lichaam om vocht op te slaan. Waterretentie kan meerdere oorzaken hebben, maar voeding speelt de grootste rol. Als je je boekje bijvoorbeeld (ver) te buiten bent gegaan qua eten, is de kans groot dat je lichaam de volgende paar dagen een stuk minder gedefinieerd zal zijn.

Ook wanneer je altijd clean eet, kun je op een gegeven moment tegen deze horde aanlopen. Hierdoor kan het laatste deel vel dat je buikspieren bedekt voor vet worden aangezien, terwijl het opgeslagen vocht is.

Je kunt eenvoudig testen of dit laagje vet of vocht is, door je vel tussen duim- en wijsvinger te knijpen, iets op te trekken en weer los te laten. Wanneer je huid terugvalt met een soort rimpelend effect, is de kans groot dat het vocht is.

water weight waterretentie

Andere oorzaken van waterretentie kunnen zijn

  • Ernstig tekort aan eiwitten
  • Tekort aan vitamine B
  • Nierproblemen
  • Gebrek aan beweging
  • Een overschot aan zout
  • Een overschot aan suiker

Hoe kom je van overtollig water in je lichaam af?

Vochtafdrijvend eten

De juiste voeding is toch wel de beste manier om jezelf ergens van te genezen. Er zijn diverse groente-, fruit- en kruidensoorten die je kunnen helpen. Met name asperge, selderij, peterselie, gember, knoflook en venkel zorgen ervoor dat je blaas een stuk vaker geleegd moet worden. Qua fruit helpt: citroen, ananas, perzik, peer, watermeloen en cranberry. Wat drinken betreft kun je koffie, groene thee, wortelsap, cranberrysap(ongezoet) of citroensap overwegen.

Zout vermijden

Voedsel met een hoog zoutgehalte zorgt ervoor dat je meer vocht vasthoudt. Logischerwijs kan een klein tekort van je dagelijkse norm een flink ‘lozend’ effect hebben. Je kunt echt merken dat het vocht uit je lichaam aan het verdwijnen is doordat je een dag lang zeer frequent het kleinste kamertje zult bezoeken. Wanneer je je zoutinname wilt verlagen is 1 tot 1,5 gram natrium (3,75 gram zout) per dag een goede maatstaf.

De minimale dagelijkse hoeveelheid natrium staat op 1,5 gram per dag, dus wanneer je hier in de buurt gaat zitten, zul je verschil snel merken. Dingen om te vermijden zijn: voedsel uit blik (zout wordt gebruikt als conserveermiddel), voorverpakte soepen, vleesbeleg, zoutjes, chips, saladedressings, kaas en natuurlijk het gebruik van tafelzout.

Meer water drinken

Ironisch maar waar: water is je beste vriend als het gaat om vochtafdrijving. Indien je meer dan drie liter per dag drinkt, wordt het lichaam gespoeld en zal overtollig vocht sneller worden afgedreven.

Cortisolniveau verlagen

Een verhoogd cortisolniveau kan ontstaan door vermoeidheid of stress en het zorgt onder andere voor veel waterretentie. Je kunt je cortisolniveau verlagen door voldoende te slapen, je calorieëntekort te beperken tot maximaal vijfhonderd per dag en door te relaxen. Een half uur cardio per dag is meer dan voldoende en draagt ook bij aan extra vochtverlies.

Al met al kun je met deze eenvoudige tips binnen een paar dagen liters en dus kilo’s overtollig vocht verliezen. We willen tot slot nog benadrukken dat al het bovenstaande niet draait om afvallen maar om vocht verliezen. Wel op zoek naar tips om wat kilo’s kwijt te spelen? Daar kunnen we je ook mee helpen. 

Stel in 5 stappen een voedingsschema samen en val makkelijker af (of bouw spieren op)

Reageer op artikel:
Wat is water weight en wat kan je er aan doen?
Sluiten